Szanowni Państwo informujemy, iż zostało ostanich
kilka miejsc na szkolenie poświęcone Regulaminowi Sklepu Internetowego.
25 grudnia 2014r nastąpiła duża nowelizacja prawa w tym zakresie, tak
więc niezbędne jest wprowadzenie zmian w dotychczas obowiązujących
regulaminach. Osoby zaiteresowane uczestnictwem w szkoleniu prosimy o
kontakt tel. 504-481-220 do piątku 30 stycznia. Cena uczestnistwa w
szkileniu 100 zł + VAT
Szkolenie odbędzię się w siedzibie Kancelarii Naworska Marszałek Jarzembska sp.k. w Toruniu
Zapraszamy serdecznie.
W dniu 25 grudnia 2014r. zmieniły się nowe przepisy dotyczące praw konsumenta. Przede wszystkim weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumenta, która znacznie rozszerza zakres obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż towarów i usług konsumentom. Zmienił się także kodeks cywilny i przepisy dotyczące gwarancji oraz rękojmi za wady. Nowe przepisy wymuszają także na właścicielach sklepów internetowych zmiany w ich regulaminach i ogólnych warunkach umów. Dotyczą one m. in. procedury reklamacyjnej i kosztów odstąpienia od umowy przez konsumenta. Nowe przepisy są na tyle znaczące, że bez wprowadzenia zmian regulaminy i ogólne warunki umów, a tym samym same umowy sprzedaży konsumenckiej będą rażąco niezgodne z obowiązującymi od 25 grudnia przepisami. W związku z tym zapraszamy Państwa do udziału w szkoleniu „Regulamin sklepu internetowego nowe przepisy i zasady funkcjonowania"
Ramowy plan szkolenia:
1) zakres wprowadzonych zmian,
2) praktyczne przedstawienie obowiązków, które muszą spełnić właściciele sklepów internetowych,
3) konsekwencje niedostosowania stron internetowych,
4) klauzule abuzywne (niedozwolone) –czym są, przykłady, konsekwencje stosowania,
czwartek, 29 stycznia 2015
wtorek, 20 stycznia 2015
Informacja o stanie zdrowia pacjenta
Nawiązanie przez lekarza dialogu z pacjentem jest jednym z
najważniejszych aspektów udzielania świadczeń zdrowotnych. Człowiek bowiem często
boi się sytuacji, rzeczy, które są dla niego nowe, niezrozumiałe i może reagować
nadpobudliwie lub nawet agresywnie. Dlatego dla uniknięcia negatywnych reakcji
należy w sposób prosty i zrozumiały wytłumaczyć pacjentowi każdy etap leczenia,
każde przeprowadzanie badanie. Należy przy tym pamiętać, aby uzyskać informację
zwrotną od pacjenta. Nie wystarczy bowiem poinformować pacjenta np. o
korzyściach i zagrożeniach płynących z przeprowadzanego zabiegu. Pacjent musi
zostać poinformowany „skutecznie”, czyli w sposób umożliwiający mu zrozumienie
przekazywanych treści i w konsekwencji wyrażenie skutecznej, poinformowanej
zgody np. na zabieg. Warto pamiętać, że tylko w ten sposób wyrażona zgoda
chroni osobę udzielającą świadczeń przed odpowiedzialnością za przeprowadzenie
zabiegu, badania etc. bez zgody pacjenta.
Należy również zwrócić uwagę na zakres przekazywanych
pacjentowi informacji przez lekarza oraz pielęgniarkę. Pielęgniarka nie jest
uprawniona do informowania pacjenta o diagnozie, rokowaniach czy możliwych dróg
leczenia. Informacje w tych kwestiach udzielić może jedynie lekarz.
Pielęgniarka jest natomiast uprawniona do informowania pacjenta o czynnościach
pielęgnacyjnych czy zabiegach przez nią przeprowadzanych. Pojawia się jednak
problem w sytuacji, gdy do podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych
docierają wyniki badań pacjenta, z których wynika, że stan zdrowia pacjenta
jest poważny, wymagający szybkiej interwencji. Na chwilę obecną wyniki
wszelkich badań pacjenta są analizowane przez lekarza dopiero podczas wizyty
pacjenta. Może to powodować negatywne konsekwencje dla procesu leczenia
pacjenta.
Problem ten został zauważony również przez Rzecznika Praw
Pacjenta. W związku z tym Rzecznik zaproponowała dodanie do rozporządzenia w
sprawie ogólnych warunków umów o udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej ustępu
o następującej treści: „W przypadku, gdy wyniki przeprowadzonych u
świadczeniobiorcy badań diagnostycznych wskazują na stan zagrożenia życia lub
zdrowia, świadczeniodawca niezwłocznie informuje świadczeniobiorcę, a lekarz
określa dalszy przebieg leczenia.” Ministerstwo Zdrowia odpowiedziało, że
przedstawione rozwiązanie zostanie rozważone w trakcie prac nad nowelizacją
rozporządzenia. Prace te zaplanowane są na pierwszy kwartał br., a związane są
z wprowadzeniem obowiązującego od 1 stycznia 2015 r. pakietu onkologicznego.
środa, 14 stycznia 2015
środa, 7 stycznia 2015
Czym jest Porozumienie Zielonogórskie? Status prawny
Przełom
grudnia i stycznia każdego roku budzi z wielu powodów wiele emocji. Jednym z
źródeł tych emocji jest problem zawierania umów przez lekarzy z Narodowym
Funduszem Zdrowia. Celem jednak tego krótkiego artykułu nie jest ocena sporu
prowadzonego na linii Ministerstwo Zdrowia a Porozumienie Zielonogórskie, a
jedynie przybliżenie samej organizacji, jej podstawy prawnej i struktury.
„Porozumienie Zielonogórskie” Federacja Związków Pracodawców
Ochrony Zdrowia potocznie nazywana właśnie Porozumieniem Zielonogórskim to w
myśl przepisów organizacja pracodawców tworzona na podstawie ustawy z dnia 23
maja 1991r. (Dz. U. z dnia 26 czerwca 1991r.), a nie spółka, jak to można
wyczytać w niektórych publikacjach prasowych. Powstaje ona na podstawie uchwały
członków – założycieli, których powinno być minimum 10. Organizacja pracodawców
podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Posiada osobowość
prawną.
Działa ona na podstawie uchwalonego przez siebie statutu,
który zawiera przede wszystkim regulacje o charakterze organizacyjnym. Ustawa,
o której wspomniano wyżej przewiduje możliwość tworzenia federacji jak i
konfederacji takich organizacji. Sama ustawa nie definiuje tych pojęć jednak
przyjmuje się, że federacja stanowi zrzeszenie związków pracodawców, a konfederacja
zrzeszenie zrzeszeń. Różnią się one zatem głównie charakterem powiązań
organizacyjnych.
Porozumienie Zielonogórskie jako organizacja pracodawców może
prowadzić działalność gospodarczą, jednak środki uzyskane z takiej działalności
nie mogą być przeznaczane na inne poza statutowymi celami. Nie mogą zatem w
ramach istnienia takiej struktury być przekazane na podział między członków.
Członkami jak sama nazwa wskazuje mogą być pracodawcy w rozumieniu
art. 3 kodeksu pracy, a zatem „jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała
osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one
pracowników”.
Środki potrzebne do działania takich organizacji pochodzą z prowadzonej
przez nie działalności, składek, darowizn i spadków. Organizacje pracodawców są
zwolnione z podatków w takim samym zakresie jak stowarzyszenia.
Oprócz możliwości samego zrzeszania się organizacje pracodawców na
mocy ustawy otrzymały szerokie uprawnienia związane z możliwością opiniowania i
zgłaszania wniosków dotyczących zmian legislacyjnych. W przypadku skierowania
wniosku przez taką organizację do posła lub organu państwowego, adresat wniosku
zobowiązany przedstawienia swojego stanowiska organizacji w ciągu 30 dni.
Wracając do samego Porozumienia Zielonogórskiego jest to zatem federacja
związków, która zrzesza związki pracodawców ochrony zdrowia z 16 województw, na
którą przypada jedna taka organizacja.
Inną znaną organizacją pracodawców jest Konfederacja Lewiatan.
aplikant radcowski
Agnieszka Sowińska
piątek, 5 grudnia 2014
Urlop wypoczynkowy a praca na umowę zlecenie dla tego samego pracodawcy
Czy podczas urlopu
wypoczynkowego można za zgodą pracownika zatrudnić go w ramach umowy zlecenia
do wykonywanej w tym samym zakładzie tej samej pracy, którą wykonuje on podczas
zatrudnienia?
Zgodnie z art. 14 k.p. „Pracownik
ma prawo do wypoczynku, który zapewniają przepisy o czasie pracy, dniach
wolnych od pracy oraz o urlopach wypoczynkowych.” Jest to jedna z
podstawowych zasad prawa pracy. Ponadto zgodnie z art. 152 § 1.k.p. „Pracownikowi
przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu
wypoczynkowego, zwanego dalej "urlopem". Co ważne, zgodnie z § 2.
cytowanego przepisu: „Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu”.
Z powyższych przepisów wprost wynika,
że jednym z podstawowych praw pracownika jest prawo do corocznego, płatnego
urlopu wypoczynkowego, przy czym w przypadku udzielania urlopu w kilku
częściach jedna z nich powinna trwać co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych
(por. art. 162 k.p.) Celem urlopu jest wypoczynek pracownika, czyli ochrona
jego zdrowia. W związku z tym uznaje się, że prawo do urlopu ma charakter
osobisty, nie może być przeniesione na inną osobę, nie podlega też
dziedziczeniu. Ponadto urlop musi być udzielony w naturze, a wypłata
ekwiwalentu jest możliwa tylko w sytuacjach ściśle określonych przez przepisy
prawa (por. art. 171 k.p.).
Jednocześnie wskazać należy, że żaden
przepis prawa pracy nie normuje sposobu w jaki pracownik ma wykorzystać przysługujący
mu urlop, w związku z czym może on świadczyć pracę np. na rzecz innego
pracodawcy, oczywiście o ile nie narusza to umowy zawartej z pracodawcą, który
udzielił w tym okresie urlopu wypoczynkowego (np. zakazu konkurencji).
W sytuacji, która stała się podstawą
do sporządzenia niniejszego wpisu pracodawca chciałby zawrzeć z pracownikiem
umowę zlecenia, na podstawie której pracownik w okresie urlopu wypoczynkowego
świadczyłby na jego rzecz pracę polegająca na wykonywaniu obowiązków tożsamych
z wynikającymi z umowy o pracę. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 22. § 1. k.p.:
„Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania
pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w
miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania
pracownika za wynagrodzeniem.” Zgodnie z § 11. tego
samego przepisu: „Zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest
zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez
strony umowy.” Oznacza to, że niezależnie od tego jak strony nazwą zawartą
przez siebie umowę, jeśli jej celem będzie świadczenie przez pracownika
określonego rodzaju pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem, będzie
to umowa o pracę. W związku z powyższym bez znaczenia jest to, na jakiej
podstawie pracownik będzie wykonywał pracę na rzecz pracodawcy w okresie urlopu
wypoczynkowego, ponieważ jakiekolwiek świadczenie pracy byłoby w rzeczywistości
równoznaczne ze zrzeczeniem się urlopu, co, zgodnie z art. 152 k.p., jest
niedopuszczalne.
Zawarcie jakiejkolwiek umowy, która
uzasadniałaby świadczenie przez pracownika usług na rzecz pracodawcy może
zostać uznane ze zmierzające do obejścia prawa. Podkreślić należy, że przepisy
kodeksu cywilnego, w szczególności art. 58 k.c., przewidują, że umowa mająca na
celu obejścia prawa jest nieważna. Również kodeks pracy w sposób ścisły
reguluje sytuacje, gdy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu, przy czym
powrót pracownika do pracy skutkuje koniecznością udzielenia mu urlopu w innym
terminie.
Wskazać również należy, że działanie
pracodawcy polegające na zawarciu z pracownikiem umowy, na podstawie której
będzie on wykonywał pracę w okresie urlopu wypoczynkowego może zostać uznane za
naruszenie podstawowych praw pracowniczych oraz zasad prawa pracy, co w
konsekwencji może skutkować odpowiedzialnością karną pracodawcy.
Podsumowując celem urlopu
wypoczynkowego jest ochrona zdrowia pracownika poprzez zapewnienie mu
możliwości wypoczynku. W związku z powyższym podczas urlopu wypoczynkowego
nie można zatrudnić pracownika w ramach umowy zlecenia do wykonywanej tej samej
pracy, którą wykonuje on podczas zatrudnienia, nawet w sytuacji, gdy pracownik
wyraża na to zgodę.
Podstawa
prawna:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. (Dz.U. 1974 nr
24 poz. 141 ze zm.)
Justyna Gabrysiak
aplikant adwokacki
czwartek, 4 grudnia 2014
Cennik usług na stronie www gabinetu stomatologicznego
Na stronie
internetowej gabinetu, jeśli takową on posiada, powinien być opublikowany
cennik świadczeń medycznych.
Wcześniej,
na podstawie art. 24. ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, wysokość
opłat za świadczenia zdrowotne, które zgodnie z przepisami ustawy lub
przepisami odrębnymi, mogą być udzielane za częściową albo całkowitą
odpłatnością, musiały być zawarte w regulaminie podmiotu wykonującego
działalność leczniczą.
Nowelizacja
ustawy z 10 października 2014 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, wprowadza
zmianę.
Na jej mocy,
prowadzący działalność leczniczą musi cennik usług podać do wiadomości
pacjentów przez jego wywieszenie w widoczny sposób w miejscu udzielania
świadczeń oraz na stronie internetowej podmiotu (jeśli taką posiada) wykonującego
działalność leczniczą. Nie dotyczy to świadczeń finansowanych przez NFZ.
Niektóre placówki będą musiały publikować cenniki w Biurze Informacji
Publicznej
Art. 24. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o
działalności leczniczej ust. 2
|
Aktualne informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 4,
9, 11 i 12, podaje się do wiadomości pacjentów przez ich wywieszenie w
widoczny sposób w miejscu udzielania świadczeń oraz na stronie internetowej
podmiotu wykonującego działalność leczniczą i w Biuletynie Informacji
Publicznej, w przypadku podmiotu obowiązanego do jego prowadzenia.
|
Źródło INFODENT24.pl
wtorek, 2 grudnia 2014
Od 25 grudnia zmiany dla konsumentów i branży e-commerce
Powoli
nadchodzą święta i to czas szczególnie intensywny dla
rozwijającej się branży e-commerce. Każdy jednak właściciel
nowoczesnego sklepu internetowego wie jak ważne jest zapewnienie
wszelkich wymogów jakie stawia przed nim prawo w ramach zawierania
umów sprzedaży z konsumentami. Z drugiej strony konsumenci nie
wiedzą jakie mają prawa i często bez zastanowienia akceptują
regulaminy w ramach zawierania wyżej wspomnianych umów.
Poza
tym regulacje związane właśnie z tą dziedziną prawa ciągle się
zmieniają, tym bardziej, że organy UE także nie próżnują. W
związku właśnie z implementacją przez Polskę dyrektywy
2011/83/UE w sprawie praw konsumenta, 25 grudnia 2014r. wejdzie w
życie nowa ustawa z 30 maja 2014r. o prawach konsumenta (Dz. U. z
2014 r., poz. 827).
Ustawa
ta wprowadza nowe prawa dla konsumentów, ale przede wszystkim nowe
obowiązki dla osób prowadzących sprzedaż online. W tym artykule
postaram się w skrócie przedstawić najważniejsze zmiany jakie
czekają niemalże każdego Polaka od świąt Bożego Narodzenia.
W
pierwszej kolejności należy wskazać, że mimo wcześniejszych
zapowiedzi nie zostanie wprowadzona zmiana definicji konsumenta
znajdująca się w kodeksie cywilnym. W pierwotnej wersji konsumentem
miały zostać także osoby fizyczne, które dokonując czynności
związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową,
działa także w celu niezwiązanym z ta działalnością i cel ten
przeważa.
„Konsument”
został pozostawiony w spokoju. Co jednak z tymi zmianami? Po
pierwsze został wydłużony czas na odstąpienie od umowy sprzedaży
przez konsumenta z 10 dni do 14 dni. Jeśli zaś przedsiębiorca nie
poinformuje konsumenta o możliwości odstąpienia w sposób wskazany
w ustawie zgodnie z art. 29 ust. 1 upk prawo do odstąpienia wygasa
dopiero po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu, o którym
mowa w art. 27, a zatem po upływie roku i 14 dni.
Poza
tym została bardziej uregulowana kwestia dotycząca kosztów zwrotu
towaru w ramach wykorzystania prawa do odstąpienia przez konsumenta.
Do tej pory przedsiębiorcy nie byli pewni jak postępować z
kosztami zwróconego towaru. Czy zwracać te koszty, czy też nie?
Nowa ustawa wskazuje wprost, że koszty pierwotnej przesyłki
(przedsiębiorca -> konsument) muszą zostać zwrócone (ale tylko
do kwoty najtańszej formy przesyłki oferowanej przez
przedsiębiorcę). Natomiast koszty zwracanego towaru (konsument->
przedsiębiorca) mogą, ale nie muszą być zwracane przez
przedsiębiorcę. To do niego należy wybór.
Ustawodawca
ułatwił też możliwość składania oświadczeń woli związanych
z odstąpieniem od umowy. Może to nastąpić za pomocą formularza,
którego przykładowa treść została zawarta jako załącznik do
niniejszej ustawy lub za pomocą internetu. Jest to przede wszystkim
ułatwienie dla konsumentów.
Przedsiębiorcy
powinni także zmienić swoje strony internetowe, a w szczególności
„przycisk”, za pomocą którego konsument dokonuje zakupu. Nie
może to już teraz być tylko klawisz zatytułowany „kup” lub
„kupuję”. Od 25 grudnia musi on zawierać w sobie informację,
że z naciśnięciem tego klawisza wiąże się obowiązek zapłaty
za zamówiony towar.
Na
koniec należy wskazać, że ustawa wprowadza rozszerzony katalog
przypadków, w których prawo do odstąpienia od umowy konsumentowi
nie przysługuje (art. 38). Dotychczas przepisy wskazywały 6 takich
przypadków. Od 25 grudnia będzie ich aż 13.
Powyżej
wskazane aspekty stanowią jedynie część zmian jakie wprowadza
nowa ustawa. Przede wszystkim nowelizacja nakłada wiele obowiązków
informacyjnych na przedsiębiorcę. Konsument w ramach zawarcia umowy
sprzedaży musi zostać poinformowany o szeregu kwestiach, m. in. o
prawie do odstąpienia od umowy. Właściciele sklepów internetowych
powinni w najszybszym czasie dostosować swoje strony internetowe
zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jednak bez dobrej znajomości
nowelizacji będzie im niestety trudno je wprowadzić, a należy
pamiętać, że konsumenci są coraz bardziej wyczuleni na
przysługujące im prawa.
aplikant
radcowski
Agnieszka
Sowińska
Subskrybuj:
Posty (Atom)