Powoli
nadchodzą święta i to czas szczególnie intensywny dla
rozwijającej się branży e-commerce. Każdy jednak właściciel
nowoczesnego sklepu internetowego wie jak ważne jest zapewnienie
wszelkich wymogów jakie stawia przed nim prawo w ramach zawierania
umów sprzedaży z konsumentami. Z drugiej strony konsumenci nie
wiedzą jakie mają prawa i często bez zastanowienia akceptują
regulaminy w ramach zawierania wyżej wspomnianych umów.
Poza
tym regulacje związane właśnie z tą dziedziną prawa ciągle się
zmieniają, tym bardziej, że organy UE także nie próżnują. W
związku właśnie z implementacją przez Polskę dyrektywy
2011/83/UE w sprawie praw konsumenta, 25 grudnia 2014r. wejdzie w
życie nowa ustawa z 30 maja 2014r. o prawach konsumenta (Dz. U. z
2014 r., poz. 827).
Ustawa
ta wprowadza nowe prawa dla konsumentów, ale przede wszystkim nowe
obowiązki dla osób prowadzących sprzedaż online. W tym artykule
postaram się w skrócie przedstawić najważniejsze zmiany jakie
czekają niemalże każdego Polaka od świąt Bożego Narodzenia.
W
pierwszej kolejności należy wskazać, że mimo wcześniejszych
zapowiedzi nie zostanie wprowadzona zmiana definicji konsumenta
znajdująca się w kodeksie cywilnym. W pierwotnej wersji konsumentem
miały zostać także osoby fizyczne, które dokonując czynności
związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową,
działa także w celu niezwiązanym z ta działalnością i cel ten
przeważa.
„Konsument”
został pozostawiony w spokoju. Co jednak z tymi zmianami? Po
pierwsze został wydłużony czas na odstąpienie od umowy sprzedaży
przez konsumenta z 10 dni do 14 dni. Jeśli zaś przedsiębiorca nie
poinformuje konsumenta o możliwości odstąpienia w sposób wskazany
w ustawie zgodnie z art. 29 ust. 1 upk prawo do odstąpienia wygasa
dopiero po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu, o którym
mowa w art. 27, a zatem po upływie roku i 14 dni.
Poza
tym została bardziej uregulowana kwestia dotycząca kosztów zwrotu
towaru w ramach wykorzystania prawa do odstąpienia przez konsumenta.
Do tej pory przedsiębiorcy nie byli pewni jak postępować z
kosztami zwróconego towaru. Czy zwracać te koszty, czy też nie?
Nowa ustawa wskazuje wprost, że koszty pierwotnej przesyłki
(przedsiębiorca -> konsument) muszą zostać zwrócone (ale tylko
do kwoty najtańszej formy przesyłki oferowanej przez
przedsiębiorcę). Natomiast koszty zwracanego towaru (konsument->
przedsiębiorca) mogą, ale nie muszą być zwracane przez
przedsiębiorcę. To do niego należy wybór.
Ustawodawca
ułatwił też możliwość składania oświadczeń woli związanych
z odstąpieniem od umowy. Może to nastąpić za pomocą formularza,
którego przykładowa treść została zawarta jako załącznik do
niniejszej ustawy lub za pomocą internetu. Jest to przede wszystkim
ułatwienie dla konsumentów.
Przedsiębiorcy
powinni także zmienić swoje strony internetowe, a w szczególności
„przycisk”, za pomocą którego konsument dokonuje zakupu. Nie
może to już teraz być tylko klawisz zatytułowany „kup” lub
„kupuję”. Od 25 grudnia musi on zawierać w sobie informację,
że z naciśnięciem tego klawisza wiąże się obowiązek zapłaty
za zamówiony towar.
Na
koniec należy wskazać, że ustawa wprowadza rozszerzony katalog
przypadków, w których prawo do odstąpienia od umowy konsumentowi
nie przysługuje (art. 38). Dotychczas przepisy wskazywały 6 takich
przypadków. Od 25 grudnia będzie ich aż 13.
Powyżej
wskazane aspekty stanowią jedynie część zmian jakie wprowadza
nowa ustawa. Przede wszystkim nowelizacja nakłada wiele obowiązków
informacyjnych na przedsiębiorcę. Konsument w ramach zawarcia umowy
sprzedaży musi zostać poinformowany o szeregu kwestiach, m. in. o
prawie do odstąpienia od umowy. Właściciele sklepów internetowych
powinni w najszybszym czasie dostosować swoje strony internetowe
zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jednak bez dobrej znajomości
nowelizacji będzie im niestety trudno je wprowadzić, a należy
pamiętać, że konsumenci są coraz bardziej wyczuleni na
przysługujące im prawa.
aplikant
radcowski
Agnieszka
Sowińska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz