Nie
jest tematem nowym, że zdecydowanie popularniejszą formą
współpracy z lekarzami przez szpitale czy prywatne podmioty
lecznicze jest umowa cywilnoprawna (tzw. kontrakt) niż umowa o pracę
przewidująca możliwość zatrudnienia lekarza „tylko” na
niecałe 40 h tygodniowo z koniecznością zapłaty za nadgodziny w
razie przekroczenia tej normy. Zgodnie z ustawą o działalności
leczniczej, podmiot leczniczy spełniający przesłanki określone w
Prawie zamówień publicznych, może udzielić lekarzowi zamówienia
na udzielanie w określonym zakresie świadczeń zdrowotnych. Jeżeli
wartość takiego zamówienia przekracza równowartość kwoty 14.000
euro, to w myśl przepisów ustawy takie zamówienie udzielane jest w
trybie konkursu ofert składnych przez zainteresowanych lekarzy.
Konkurs taki poprzedzony jest oczywiście stosownym ogłoszeniem, w
którym zawarte są wszystkie warunki i zasady udzielania świadczeń
zdrowotnych, na które składane jest zamówienie, przykładowo
godziny, dni ich udzielania przez poszukiwanego lekarza, zakres
świadczeń, wymagane kompetencje, staż, dodatkowe umiejętności,
wysokość wynagrodzenia, okres, na jaki umowa będzie zawarta itd.
Wyboru najlepszej oferty dokonuje specjalnie powołana w tym celu
komisja konkursowa zgodnie z kryteriami, które są jawne od samego
początku konkursu dla wszystkich kandydatów i niezmienne przez cały
czas trwania konkursu. Po wyborze najlepszej oferty zostaje zawarta
ze „zwycięskim” lekarzem umowa na udzielanie świadczeń
zdrowotnych, która jest zgodna ze złożonym przez podmiot leczniczy
zamówieniem.
Mając
na uwadze powyższe zasady spróbujmy odpowiedzieć na pytanie, czy
w takim razie możliwe jest dokonanie zmiany podstawy zatrudnienia
już pracującego w naszym szpitalu lekarza z umowy o pracę na umowę
cywilnoprawną (kontrakt) bez przeprowadzania konkursu ofert, o
którym mowa w art. 26 i nast. ustawy o działalności leczniczej.
Odpowiedź na
postanowione pytanie wydaje się być niestety negatywna, co można
wywnioskować z brzmienia przepisów ustawy o działalności
leczniczej. Nie ulega
wątpliwości, że lekarze mogą wykonywać pracę na podstawie umów
o pracę i umów cywilnoprawnych, czyli kontraktów. O
możliwości wykonywania pracy na podstawie umów o pracę świadczą
przepisy szczególne nakazujące wprost zatrudniać na tej podstawie
osoby na konkretne stanowiska w podmiocie leczniczym, jak i przepisy
o czasie pracy pracowników, zasadach wynagradzania, odprawach itp.
Natomiast o kontraktach stanowi de
facto art. 26 i nast.
ustawy o działalności leczniczej, w którym przewidziana jest
właśnie wyżej opisana specjalna procedura konkursowa w celu
udzielenia zamówienia na udzielanie w określonym zakresie świadczeń
zdrowotnych podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą, lub
osobie legitymującej się nabyciem fachowych kwalifikacji do
udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub
określonej dziedzinie medycyny (czyli np. lekarzowi). Wskazać
należy, że jeśli stroną kontraktu będzie podmiot leczniczy,
który korzysta ze środków publicznych, a więc w rezultacie
podlega ustawie Prawo zamówień publicznych (typowym przykładem są
samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej), wówczas przy
zawieraniu kontraktów z lekarzami będzie musiał co do zasady
stosować procedurę konkursową przewidzianą we wskazanych wyżej
przepisach ustawowych. Innymi słowy kontrakt z lekarzem – nawet
takim, który już jest w szpitalu zatrudniony na umowę o pracę i
strony chciałyby tylko dokonać niejako zamiany tej podstawy
zatrudnienia na umowę cywilnoprawą- powinien zostać zawarty po
przeprowadzeniu konkursu ofert, a nie w trybie negocjacji warunków
umownych. Lekarz chcący zawrzeć ze szpitalem umowę cywilnoprawną
winien więc złożyć pisemną ofertę rozpatrywaną przez szpital w
trybie konkursu ofert, o ile oczywiście uprzednio taki konkurs
zostanie przez szpital ogłoszony. Powyższe uwagi należy oczywiście
odnieść tylko do zleceń, których wartość przekroczyłaby
równowartość 14.000 euro.
Natomiast do zawarcia umowy na udzielanie zamówienia nie trzeba
stosować uprzedniej procedury konkursowej przez podmiot podlegający
przepisom ustawy o zamówieniach publicznych w przypadku, gdy wartość
takiego zamówienia nie przekracza wyrażonej w złotych
równowartości kwoty 14.000 euro. Odpowiednie przepisy wskazują,
jak należy liczyć wartość zamówienia. Należy bowiem mieć na
uwadze, że nie można
zawierać kolejnych kontraktów z lekarzem w taki sposób, aby w
rzeczywistości – choć będzie ich kilka- stanowiły one jedno
ogólne zamówienie tyle, że podzielone na części ani tym bardziej
nie wolno zaniżać wartości kontraktu celem zastosowania przepisu
zwalniającego z konieczności przeprowadzenia konkursu.
W takich bowiem przypadkach w pełni zastosowanie znajdą przepisy o
konieczności przeprowadzenia procedury konkursowej. Gdyby natomiast
kontrakt z lekarzem chciał zawrzeć podmiot niepodlegający ustawie
prawo zamówień publicznych, np. jakaś prywatna przychodnia
(niegdyś NZOZ), to wówczas nie byłoby konieczności stosowania ww.
procedury konkursowej z ustawy o działalności leczniczej.
Katarzyna Mikołajczyk
aplikant radcowski
aplikant radcowski
Jak dla mnie świetny wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń