Wycena
przedsiębiorstwa jest ważnym procesem nie tylko w sytuacji, gdy właściciel
zamierza sprzedać swoje przedsiębiorstwo, ale również gdy zamierza sprzedać
udziały, pozyskać nowego inwestora lub stara się o kredyt. W niektórych
przypadkach dokonanie wyceny jest także wymagane przez przepisy prawa np. podczas
prywatyzacji przedsiębiorstwa. Przeprowadzenie starannego procesu wyceny
pozwoli przedsiębiorcy na uniknięcie sytuacji, w której jego subiektywne
przekonanie o wysokiej wartości firmy nie ma odzwierciedlania w realiach rynkowych
i przez to uniemożliwia racjonalne zarządzanie przedsiębiorstwem. Pomaga także
w uniknięciu odwrotnej sytuacji tj. niedoszacowania wartości firmy. Taka
sytuacja również ma negatywny wpływ na działalność przedsiębiorcy, przede
wszystkim na jego zyski. Wycena przedsiębiorstwa jest trudnym zagadnieniem,
ponieważ jego efektem ma być wycena towaru, którego nie ma na rynku. Nie można
bowiem stworzyć uniwersalnego „katalogu cenowego”, z którego wynikałaby wartość
każdego istniejącego na rynku przedsiębiorstwa.
W
praktyce wyceny przedsiębiorstw można wyróżnić trzy podstawowe metody.
Pierwszym sposobem jest podejście majątkowe zwane także metodą skorygowanych
aktywów netto. Polega to na odjęciu od wartości majątku przedsiębiorstwa jego
zobowiązań, które częściowo finansują ten majątek. W skrócie wartość
przedsiębiorstwa jest uzależniona od stanu jego aktywów oraz sposobu
finansowania. Metoda ta jest historycznie najstarszą, ale cały czas najbardziej
rozpowszechnioną. Wyróżnia ona trzy sposoby wyceny majątkowej – metodę
księgową, odtworzeniową oraz likwidacyjną (metoda upłynnienia). Metoda księgowa
jest w gruncie rzeczy przeprowadzana za każdym razem, gdy tworzony jest bilans
przedsiębiorstwa. Pomniejsza się tu aktywa o wszelkie zobowiązania długo lub
krótkoterminowe. Druga metoda majątkowa tj. metoda odtworzeniowa pozwala
odpowiedzieć na pytanie jakie koszty trzeba ponieść, aby odtworzyć badane
przedsiębiorstwo od podstaw. Z kolei metoda likwidacyjna, jak sama nazwa
wskazuje, pozwala oszacować jakie ceny za poszczególne składniki
przedsiębiorstwa można byłoby uzyskać na rynku w przypadku likwidacji. Jednak
żadna z metod majątkowych nie uwzględnia w wycenie wartości przedsiębiorstwa,
jakimi są jego dobra reputacja, ugruntowana pozycja marki na rynku czy poziom
wykwalifikowania pracowników. W dzisiejszych czasach wiadomym jest, że takich
niemajątkowych składników przedsiębiorstwa nie można lekceważyć.
Wyceny
przedsiębiorstwa można dokonać także za pomocą metody dochodowej znanej także
pod nazwą metody zdyskontowanych przepływów pieniężnych. Korzystając z tej
metody można uzyskać odpowiedź na pytanie czy majątek przedsiębiorstwa jest w
stanie, i w jakim zakresie, zapewnić w przyszłości zyski inwestorom i
właścicielom oraz zwrócić poniesione przez nich koszty w takim stopniu, aby inwestowanie
w dane przedsiębiorstwo było opłacalne. Zatem przedsiębiorstwo jest tu
traktowane nie jako wartość sama w sobie, ale jako narzędzie służące do
uzyskania dochodu. Dochód ten może być mierzony dywidendą, ekonomiczną
wartością dodaną lub wolnymi przepływami pieniężnymi. Zaletą tej metody jest
to, że z jej pomocą można przewidzieć jakie dochody przedsiębiorstwo powinno
przynosić w przyszłości.
Trzecią
z kolei metodą jest metoda porównań rynkowych, czyli metoda bazująca na
komparatystyce. Stosowanie tej metody polega na porównaniu wartości badanego
przedsiębiorstwa do innego, działającego w tej samej branży, w porównywalnych
warunkach rynkowych, o podobnej wartości aktywów oraz poziomie sprzedaży. Jest
to metoda bazująca na tym, że skoro za dane, podobne przedsiębiorstwo
inwestorzy byli gotowi zapłacić daną cenę, to można domniemywać że także za
wyceniane przedsiębiorstwo ma podobną wartość.
Podsumowując,
należy stwierdzić, że żadna z przestawionych metod nie jest idealna i nie
pozwala na ostateczne rozstrzygnięcie o wartości danego przedsiębiorstwa. Z
tego względu w praktyce często spotkać można sytuacje, w których wycena
przedsiębiorstwa jest dokonywana za pomocą kilku metod równocześnie. Daje to
pewniejszy obraz realnej wartości firmy na rynku. Wszystkie te metody zostały
jednak stworzone na bazie „tradycyjnych” przedsiębiorstw. Stąd analitycy
dokonujący wycen mają obecnie duże trudności w wycenie „młodych
przedsiębiorstw” z grupy tzw. „start-up’ów”. Przedsiębiorstwa zaliczane do tej
kategorii to przedsiębiorstwa, które zaczynają swoją działalność, głównie w
sektorze nowych technologii oraz usług i towarów, które dopiero mają szansę zaistnieć
na rynku. Niedługa historia, innowacyjność oraz mnogie źródła finansowania
sprawiają ogromne trudności w zastosowaniu do wyceny jakiejkolwiek metody. Pomimo
dużego ryzyka w wycenie wartości tego typu przedsiębiorstw oraz
nieprzewidywalności, młode firmy napędzają wzrost gospodarczy, a przez to
cieszą się zainteresowaniem inwestorów, którzy mimo nie do końca pewnych wycen
są gotowi wesprzeć takie przedsięwzięcia.
Alicja Siemianowska
aplikant radcowski
Ciekawy wpis.
OdpowiedzUsuńBardzo rzetelny i przydatny wpis. Według mnie prawidłowe określenie wartości firmy to ważny element w procesie podejmowania strategicznych decyzji dotyczących funkcjonowania firmy np. przeprowadzenia oferty publicznej, wydzielenia zorganizowanych części przedsiębiorstwa, połączenia firm bądź jej sprzedaży. W procesie wyceny przedsiębiorstwa przydatna może okazać się również pomoc firmy, która specjalizuje się w tych działaniach np. http://www.mddp-bc.pl/uslugi/doradztwo-transakcyjne-i-zarzadzanie-ryzykiem/wsparcie-w-transakcjach-kapitalowych-i-pozyskiwaniu-kapitalu/wyceny-wartosci/. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńWycena przedsiębiorstwa czy też prognozy finansowe na przyszłość to podstawa dobrze działającej firmy, ja korzystałem z http://blueoak.pl/uslugi/wyceny_przedsiebiorstw/ którzy to w bardzo czytelny sposób wycenili wartość mojej spółki.
OdpowiedzUsuń